Miss Rigmor hjem fra eventyret

KLIKK PÅ FAKSIMILEN

BERGENS ARBEIDERBLAD JULI 1961:

I mai 1961 valge ukebladet Det Nyes lesere frisørlærlingen Rigmor Trengereid fra Bergen til årets Frøken Norge. 17.000 lesere stemte på henne.
I slutten av juli, da BA intervjuet henne på Fisketorget, hadde hun allerede representert Norge både ved Miss Europa-konkurransen i Beirut og ved Miss Universe-konkurransen i Miami.
Og det var ingen skuffelse å spore over at hun ikke hadde noen av disse titlene med seg hjem til Bergen.
«Nei, Miss Universe ville eg ikkje ha vært for alt i verden. I dette gamet er det sannelig nok å delta, om en ikkje også skal være nødt til å vinne», slapp det spontant ut av henne.
For Rigmor var mer enn fornøyd med alt annet hun hadde opplevd.
» Jeg syns for min del at jeg er blitt rikelig belønnet for alt strevet. Kjempefestlig har jeg hatt det, kort og godt. På noen få hektiske uker har jeg fått sett mer av verden enn jeg trodde jeg skulle få råd og anledning til hele livet. Helt uforskyldt», erklærte Rigmor.
BA registrerte litt muntert at Rigmor hadde forrentet seg noe under missereisene.
«For faktum er at ikke bare er Rigmor vendt hjem fra prinsesse-konkurransen i Amerika med rent sydlandsk lød i huden. Hun har dertil øket sin korporlige vekt med opptil flere velplasserte gram siden hun sist satte sine vakre ben på Torvalmeningen.»
Intervjuet ble avrundet med en forsikring til bergenserne om at Rigmor – inntil videre – aktet å bli ved sin krølltang i Bergen.
Rigmor ble forresten Miss Norden også, og fikk en tur til Mallorca som premie.

Legg igjen en kommentar

Filed under Bergen, Bergensiana

Legg igjen en kommentar