København-minner 2

BA november 1970.

BA november 1970.

Om «Huset» i Rådhusstrædet i København handlet reportasjen jeg sendte hjem til Bergens Arbeiderblad i november 1970. Det var byens radikale  og rufsete ungdom som hadde kranglet seg til å innta denne fraflyttede bygården. Myndighetene bevilget to millioner kroner til ombygging, og ungdommene fikk en prøvetid på tre år.

Og huset står der den dag i dag, og heter «Huset» fremdeles. Men mer striglet er dette kulturhuset blitt, heldigvis. For den gang for mer enn førti år siden var det mange saueskinnspelser i korridorene og hasjrøyken lå feit og tett oppover i etasjene.

Men allerede etter bare et halvt års drift i 1970 var det blitt et hus fullt med trivsel og fellesskap; mikro-makro-restaurant, vertshus, musikkrom, bokhandel – og mange bergensere. I dag ville ikke mange lettet på et øyebryn over konseptet. Den gang, i 1970, var det en revolusjon, intet mindre.

———-

Fra sommeren 1969 og noen år framover reiste jeg jevnlig til København for Bergens Arbeiderblad, for å rapportere hjem om den nye livsstilen dansk ungdom hadde lagt seg til; med fri sex, hasj og en ny boform i kollektiver. Om den nye kvinnebevegelsen, rødstrømpene, fikk jeg også med meg noen inntrykk. Det endte med at jeg litt ut på 1970-tallet ble innkalt til politiet i Bergen, og fikk en litt uvennlig forespørsel om jeg kunne slutte å skrive om København. Ungdomssiden i BA var mer populær enn politiet likte, og mange hadde begynt å folkevandre til København! Jeg tror ikke jeg etterkom ønsket …

KLIKK PÅ FAKSIMILEN OG LES MER

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

