Journalistens minnebok – Møte med Summerhill …

BT oktober 1999. Klikk på faksimilen.

BT oktober 1999. Klikk på faksimilen.

I 1965 kom boken «Summerhill» på norsk, på Pax Forlag. Boken handlet om skolen  som elevene elsket. I fem opplag kom boken fram til 1970. Som elev på Fana Gymnas kastet jeg meg over boken, og skrev til og med en artikkel i skoleavisen «Fanatullen» om dette engelske skoleeksperimentet.

Summerhill ble i disse årene verdensberømt for sin pedagogikk: Elevene skulle få være seg selv, uten dirigering og disiplin.

Da jeg i 1999 ble BTs korrespondent i England var noe av det første jeg gjorde å ta turen til skolen, sammen med fotograf Nina Rangøy. Min ungdomsdrøm eksisterte fremdeles i beste velgående. Jeg ville se nærmere på denne skolen som hadde fascinert meg slik  mer enn 30 år tidligere.

I drosjen fra jernbanestasjonen i landsbyen Leiston til skolen kunne sjåfør John Gull forteller oss at elevene ved Summerhill gråt når de skulle hjem på sommerferie, og jublet når de kom tilbake etter ferien. Jøss!

KLIKK PÅ FAKSIMILEN OG LES MER!

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

