Bergensere 12 – Lothar Lindtner

BT nov 1975. Klikk på faksimilen.

«For Lothar Lindtner har det aldri eksistert noe alternativ til det å være skuespiller», skrev BT i november 1975. Lothar’en skulle feire sitt 40-årsjubileum – som skuespiller.

Riktignok hadde han vært englebarn i «Reisen til Julestjernen» allerede i 1925, men det var i 1935 det begynte for alvor. Da hadde Den Nationale Scene bruk for en ung mann som snakket bergensk.

«Talentet har han vel fått gratis, og i det hele tatt har han nok arv og miljø å takke for meget. Men jamen har han også arbeidet å foredle det som naturen har lagt ned i ham. Han har ikke kommet sovende til suksessen», mente avisen.

Om sitt bergenske scenespråk sa Lothar’en: «Hvilket språk skulle jeg ellers bruke? Det ville være å miste min identitet hvis jeg begynte å knote på noe annet. Det er bare når jeg spiller gangster at jeg slår over til østlandsk. Det faller på en måte naturlig», flirte han.

«Har De alltid hatt publikumstekke?», ville BT vite. «Publikum har nær sagt alltid vært velvillig stemt. Det er jeg selvfølgelig glad og takknemlig for. Det har vært inspirerende og stimulerende. Men man må passe seg for ikke å bli et offer for publikum, i den forstand at man lar seg rive med med og spiller opp til det. Det er ikke publikum som skal styre forestillingen», svarte Lothar, klokt.

Klikk på faksimilen og les mer!

Legg igjen en kommentar

Filed under Bergen, Bergensiana, kultur

Legg igjen en kommentar

