Bergensere 6 – Tobakk-Sørensen

BT desember 1975. Klikk på faksimilen.

Tobakk-Sørensen var sint. Fritjof Sørensen var sint. Han drev landets største og eldste tobakksforretning på Torgallmenningen i Bergen, men fikk ikke fortelle det til noen.

I hvert fall fikk han ikke annonsere varene sine, eller stille ut varene sine. Ny norsk lov ville ikke at sigaretter, sigarer, piper og rulletobakk skulle synes.

«Det er en pipe tobakkshandler Fritjof Sørensen ennå ikke har i sinne å røke, det er fredspipen. I hvert fall ikke før de politiske myndigheter som er gitt makt til slikt, tar fornuften på fanget og og opphever forbudet mot tobakksreklame», skrev BT.

Sørensen var avisens lørdagsgjest i desember 1975, og fikk snakke rett fra snadden. Avisens lesere fikk vite at han hadde tenkt å gå til domstolene for å få underkjent overgrepet fra statsmyndighetene.

«Men nå må De ikke misforstå meg dit hen, at det er legevitenskapen jeg vil til livs. Det er den offentlige dobbeltmoral og enkelte politikeres formyndermentalitet som ergrer og irriterer meg», forklarte han.

Han fortalte også at faren hans hadde vært bare 20 år gammel da han startet forretningen i 1905. Han var for ung til å få handelsbrev, så han sendte moren etter det. Derav firmanavnet M. Sørensen A/S. Moren het nemlig Martha til fornavn.

Han kunne også fortelle, uten å skryte, at det i hele England ikke fantes en spesialforretning innen tobakk, med slikt utvalg som butikken i Bergen hadde.

BT lurte på om han røykte selv, og fikk dette svaret: «Med måte. Jeg hadde lovet min far ikke å røyke før jeg var blitt 21 år. Men da jeg var blitt atten og et halvt, ble jeg sendt til England for å gå på skole og sette meg inn i bransjen. Jeg skulle besøke tobakks- og pipefabrikantene, og da var det jo litt kjedelig at jeg ikke visste hva vi snakket om», sa han. Derfor kom faren med pipe og tobakk og lærte sønnen kunsten.

Kanskje derfor tittelen på intervjuet ble «Sorensen of Norway».

Klikk på faksimilen og les mer!

«

Legg igjen en kommentar

Filed under Bergen, Bergensiana

Legg igjen en kommentar

