STORE STUNDER I BERGEN 6 – Farah Diba på Torgallmenningen

Morgenavisen 25.5. 1961. Klikk på faksimilen.
Morgenavisen 25.5. 1961. Klikk på faksimilen.
BT 26.5. 1961. Farah Dibas berømte kjeglekast på Bellevue. Foto: Hilmar Birkhaug, BT.

«Keiserlig glans over Fana og Bergen», skrev Morgenavisen 25. mai 1961. Det var Sjahen av Persia og hans dronning Farah Diba som hadde landet på Flesland.

Det eksklusive følget som steg ut av flyet hadde hele 90 kofferter med seg. Større internasjonale kjendiser hadde ikke besøkt Bergen i manns minne.
«Det var kald nordenvind og kraftige regnbyger rett som det var, men tusener sto oppstillet i tette rekker og ventet», fortalte avisen.
Også Torgallmenningenvar smekk full av folk da følget dukket opp, for å ta inn på Bristol hotell, der de disponerte en hel etasje.
Til middag ble det servert avkokt sjøørett og filet mignon, med crepes suzettes til dessert. Dag 2 var det omvisning ved Fantoft stavkirke og lunsj på Bellevue. Der moret de keiserlige seg med et slag kjegler utenom programmet, og BT-bildet av Farah Diba som slår, gikk verden rundt. «Hun hvinte oppglødd av fryd», sto det i avisen.
Neste dag ble den planlagte turen til Hardanger og Sogn avlyst. Det ble gjettet på at det var politisk utvikling i hjemlandet som var årsaken. Skuffelsen rundt om på Vestlandet var enorm. Et stort program var planlagt, og så gikk det i vasken. I stedet tilbrakte de keiserlige de fire neste dagene – i sommerlige Roma.
Noen av bloggens lesere var kanskje på Flesland eller Torgallmenningen denne dagen?
Klikk på faksimilene og les mer!
9 kommentarer

Filed under Bergen, Bergensiana

9 responses to “STORE STUNDER I BERGEN 6 – Farah Diba på Torgallmenningen

  1. Astrid Monsen

    Min mor var i byen den dagen fordi hun skulle til fotograf med meg og min søster. Vi var dengang 4 og 6 år. I anledning fotografbesøket så var vi pyntet i vår fineste stas og med fine sløyfer i vårt veldig lyse hår. Vi sto helt i fremste rekke ved Hotel Bristol, og sjahen bøyde seg ned og klappet meg på hodet. Han sa noe på engelsk, men det ble ikke forstått. Jeg kan ikke huske dette selv, men min mor har fortalt historien mange ganger, og for henne var dette en stor opplevelse. Sjahen var vel en av datidens største kjendiser.

  2. Torunn Urheim

    Farah Diba’s frisyre – den ble kopiert av «alle» – det ble mye tupering og lakk for å få rett fasong! Vi hørte også om enkelte som puttet en brødskalk under håret for å få mer høyde på bakhodet!
    En flokk samlet seg utenfor Bellevue og fikk se de berømte gjestene på nært hold da de ankom, der var også jeg selv, men om jeg allerede da hadde samlet nok hår til denne frisyren husker jeg ikke!

  3. Ståle Høylandskjær

    Jeg var halvannet år gammel den gangen og husker selvfølgelig ikke noe. Men mine forldre var ivrige amatører med super8 kameraet og filmet alt mulig, Også da Farah Diba og Sjahen steg i land (fra Kongskipet?) på Hjellestad for videre transport derfra til flyplassen eller inn til byen. Stor oppstandelse og morsomt å se igjen så mange år senere. Ikke hverdags med keiserlige besøk akkurat….

    • Ivar Hj

      De steg i land fra «White Lady». (Blant mange andre) Elever og lærere på Hjellestad skole ønsket de berømte gjestene velkommen.

  4. John Axel Sundal

    Jeg var 14 år den gang og husker besøket meget godt. Min far arbeidet på Flesland den gang. Jeg var veldig flyinteressert og måtte bare se flyet til Sjahen. Det var et Vikers Viscount bygget og innredet for Sjahen. Flyet hadde 4 Rolls Roys turbopropp motorer og var meget moderne.
    Når Farah Diba og Sjahen hadde forlatt flyet fikk jeg sammen med min far komme ombord i flyet. Det var lekkert innredet med all den luxus man kunne innrede et fly med på den tid.
    For meg var det en stor opplevelse som ikke går i glemmeboken.

  5. Tore J. Birkeland

    Jeg så Sjahen av Persia i SKJOLDSKIFTET da bilkortesjen kjørte forbi fra Flesland til Bergen. Jeg var der helt tilfeldig og jeg hadde slett ikke stilt meg opp for å bivåne denne store begivenheten. Men jeg så heldigvis at «noe var på gang» og kjente igjen sjaen fra bilder i avisen (selv om jeg bare var 10 år, så gikk jeg med BT og var derfor godt «orientert»). Jeg kan ikke huske at jeg så Farah Diba, men så var det først noen år senere jeg begynte å se etter damene… Jeg kan ikke huske at det var flere mennesker som bivånet dette akkurat i Skjoldskiftet og sånn sett er minnet litt pussig: Jeg står der helt alene og ønsker sjahen velkommen til Nesttun. Det hører med til historien at jeg under et besøk i Iran for noen år siden, ble vist rundt i sjahens residens i Teheran. Jeg fortalte guiden at jeg hadde «møtt» sjahen under hans besøk i Norge og jeg tror hun (altså guiden) lot seg imponere. Men jeg gjorde ikke noe forsøk på å forklare at det var i Skjoldskiftet…

  6. S.A.Stendal

    Jeg stod; sammen med min bror, utenfor Hordviks grønnsakshandel i Fridalen da følget dro forbi. Jeg husker profilen til sjahen og hånden som vinket til oss som stod der.

  7. Trude H. Rødberg

    Jeg var også på Hjellestad-kaien. Og gjett om vi var flaue over Kari Bakka, håndarbeidsfrøkenpå Hjellestad skole. Hun ropte Farah Diba, Farah Diba. Hva måtte ikke Farah Diba tro om oss? Sånn var det å være 15 år, det meste var flaut. Farah Diba holdt forresten på å ramle i vannet da hun skulle forsere den røde løperen fra White Lady og inn på kaien. Hun gikk rett inn i bilen, sjahen derimot tok en runde rundt bilen og vinket. Han var virkelig kjekk!

  8. ” … vi husker fremdeles filmbarndommen i søndre bydel, da vi gikk på “femmen” om lørdagene eller på “treen” om søndagene, og ble klemt flate i køen av horden av etterkrigsunger”, stod det i BT i september 2002 – 17 år etter at Fanahallen hadde hatt sin siste “The End”.

Legg igjen en kommentar

