Kniksens brev fra Skottland

BA januar 1965. KLIKK PÅ FAKSIMILEN.
BA januar 1965. KLIKK PÅ FAKSIMILEN.

I januar 1965 flyttet Roald Kniksen Jensen (1943 – 1987) fra Bergen til Edinburgh, fra Brann til Hearts. Den norske toppspilleren ble proff i Skottland.

Bergens Arbeiderblad var rask til å sikre seg rettigheten til Kniksens egne beretninger fra profflivet, i form av ukentlige brev til leserne.

«Jeg trives fint som skotsk proffspiller», het det i det første brevet, datert 9. januar 1965.

Gjennom hele vinteren og våren underholdt Roald Jensen BAs lesere med sine rapporter fra sitt nye og spennende liv i Skottland. Både om det som skjedde på og utenfor fotballbanen.

«Hallo alle hjemme i Bergen! Jeg vet ikke riktig hvor jeg skal begynne – det har hendt så meget siden jeg kom bort her, og inntrykkene er ennå så ferske at jeg ikke riktig har fått fordøyet dem.»

Slik begynte han det første brevet. Men han fant fort tonen, og rapporterte om Hearts historie, om kampene, om hotellet han bodde på, om trenerne, om de nye klubbkameratene – og om treningene.

«Treningen her borte er beinhard – men jeg liker det. Vi trener hver formiddag fra klokken 10 til 13, og etterpå er det lunch for hele laget på vår stamkafe her», fortalte han.

Litt om seg selv fortalte han også: «Den dagen jeg kom hit hadde alle avisene oppslag i utstillingsmontrene på gaten om at «Jensen is in town», het det i det første brevet.

Flere brev fra Kniksen blir lagt inn på bloggen de nærmeste dagene.

Har du minner om Kniksen?

Legg igjen en kommentar

Filed under Bergen, Bergensiana, sport

Legg igjen en kommentar

