Munch: «Bergen glæder jeg mig til»

Klikk på faksimilen

Klikk på faksimilen

MORGENAVISEN  17. AUGUST 1956:

«Bergen glæder jeg mig til»! Det var Inger Alver Gløersen som fortalte om Edvard Munchs mange besøk i Bergen rundt 1910. 
«Bergen glæder jeg mig til – det er lissom at reise til Udlandet, til en udenlandsk By – fuld av Nordmænd. Og Bergen er også den eneste Verdensby i Norge. Bergen er en ganske lille Verdensby – Kristiania en stor Landsby.»
Slik skrev Munch (1863 – 1944) i 1910 til sin nære venn Sigurd Høst, lærer ved Bergens Kathedralskole. Munch varslet ofte sine besøk med et postkort fra  Paris, København – eller fra Åsgårdstrand.
«Da kunne han ta nattoget fra Kristiania til Bergen, drive omkring i Bergens gater til skolen sluttet for dagen. Så møtte han Sigurd Høst utenfor Bergens Kathedralskole og snakket i ett til nattoget gikk tilbake til Kristiania om kvelden», fortalte Inger Alver Gløersen, Sigurd Høsts stedatter.
Som ung pike i Bergen opplevde Inger at en venninne ikke fikk lov av foreldrene å besøke henne hjemme, fordi familien hadde Munch-bilder på veggene!
Mange år senere, rundt 1925, minnet Munch henne om bergensbesøkene han foretok når han «ikke fikk puste i Kristiania».
«De pleiet lukke opp for meg – med lange, lyse fletter», fortalte han Inger.
«Når jeg ikke kunde puste i Kristiania fordi Schibsted satt i Akersgata og mine malerbrødre ropte HUMBUGMALER etter meg, hendte det at jeg tok nattoget til Bergen», mintes han.
I mai 1909 hadde Sigurd Høst arrangert en grafikkutstilling med Munchs arbeider i Bergen.  Mottakelsen var først lunken. «Ka for nokke – skal vi kjøpe katten i sekken også nu», ble det sagt. Men etter at Rasmus Meyer hadde gjort store kjøp, løsnet det. Også bergenserne begynte så smått å skjønne at Munchs bilder var verdipapirer så gode som noen.
«Hils den umættelige Meyer», skrev Munch til Høst etter utstillingen. Men la til: «Der hersker en stille resignert Melankoli i mit Indre over Tabet af så mange glade Børn.»
1 kommentar

Filed under Bergen, kultur

One response to “Munch: «Bergen glæder jeg mig til»

  1. Nok en innertier, Truls – og enda et eksempel på at Bergen tidlig var en by det gikk an å flykte TIL. Selv om småborgerligheten altså hadde gode kår.
    Takk igjen.

Legg igjen en kommentar

