Hun lærte fire generasjoner å danse

 

Klikk på faksimilen

MORGENAVISEN 6. DESEMBER 1960:

 Solveig Brynildsen hadde lært fire generasjoner bergensere å danse. I desember 1960 var det siste vals for henne, etter 50 år på parketten.

 Morgenavisen stilte til avskjedsintervju, og ble servert sherry og Napoleonskake.

 «Tenk, det blir det siste Logen-ballet», sukket hun – og erindret sine første år som danselærer, etter endt utdannelse i København, hos Kongelig ballettmester Hans Bech. 

 «Det var en tid med stil», prøvde Morgenavisens journalist seg.

 «Det var det, ja. Jeg har alltid ment at barn måtte ha disiplin. Den moderne oppdragelsen, den frie oppdragelsen som de kaller den, har jeg alltid vært imot», forklarte fru Brynildsen.               

 Danserepertoaret dengang, fortalte hun, dreiet rundt «Polka, Pariserpolka, Wienerkreutz og Scottish for de minste barna, Francaise, Lanciers og forskjellige gravotter for de større».

 «Ingen jive eller rock?», undret Morgenavisens journalist – og fikk kontant svar:

 «Er de gal?»

5 kommentarer

Filed under Bergen, kultur

5 responses to “Hun lærte fire generasjoner å danse

  1. Tor Kristiansen

    Flere historier med verdifulle poeng gjør dette til en god blogg. Ordene danset nok også litt ekstra den gang Solveig Brynildsen serverte sherry og Napoleonskake.

  2. Gro Berntzen

    Dette var gøy, Truls!
    I en gammel Sundt-eske har jeg ennå min lille, hvite ballkjole fra Logeballet i 1954.

    Gleder meg til fortsettelsen av Bergensiana!

  3. Ole Torp

    Jeg fikk tredje sesong hos frk Brynhildsen gratis — fordi de manglet gutter. Og jeg hatet hver eneste polka — bortsett fra da jeg fikk danse med min mor på juleballet.

  4. Var jo slept dit jeg også. Men jeg husker fint lite, men kanskje jeg drømmer om det nå når frk. B er aktvert igjen. Storartet med denne bloggen!
    Er det noen som husker Ellen Hein da? Der hvor man skulle lære holdning og plí? Hver gang man var flink sa hun -kryss!

  5. Hans Peter Grieg

    Gikk flere sesonger på danseskolen. Først polkapartier, så etter hvert såkalt moderne dans, dvs. engelsk vals, quickstep og tango.
    Frk. Brynildsen var en svært energisk, vennlig dame med kraftig, litt hes stemme. Ikke liten og spe, men når hun ble svingt rundt på gulvet av Øivind Jordan (som senere overtok sammen med sin kone) virket hun svært lett på foten.
    Overrettssakfører (i alle fall advokat) Krogh holdt en flott, høyttidelig tale (med kunstpauser) for Frk. Brynildsen da hun gjorde sin sorti.
    Husker med glede avslutningsballene på Logen. Vi ble stilt opp etter høyde, og siden det alltid var 2½ gang så mange jenter som gutter var den midterste delen av polonesen bare jenter. Jentene hadde flotte kjoler, og guttene hadde mørke bukser, hvite skjorter, men alle hadde hvite hansker. Masse søte jenter, som ble bare mer og mer spennende for hvert år. Og så var det dans med foreldre. Var veldig stolt av min vakre mor!

Legg igjen en kommentar

