Lærerinnens prylestraff

BERGENS ARBEIDERBLAD  12. MAI 1959:

«Lærerinnens prylestraff drepte evnen til å være glad.» Det fortalte forfatteren Arnulf Øverland (1889 – 1968) til Bergens Arbeiderblad da han i mai 1959 fylte 70 år og snakket til avisen om sine barndomsår i Bergen.

Klikk på faksimilen

 

 I sitt hjem i Statens æresbolig «Grotten» i Oslo, tok han imot BAs kulturredaktør Olav Simonnæs.

«Jeg må dessverre si at noen særlig gode minner fra skoletiden i Bergen har jeg ikke. Tvertimot ble noe drept i meg dengang, for eksempel selvtillit og spontan tillitsfullhet, evnen til å være glad», sa Øverland.

«Det var spesielt en lærerinne som uavlatelig brukte pryling. Vi satt og var livredde, ble fylt av angst», fortalte han. Det var i småskolen, på Tanks, la han til.

Om guttedagenes lek i Hermann Foss gate og Harald Hårfagres gate på Nygårdshøyden fortalte Øverland at han likte slåball best.

«Og jeg tenker ofte tilbake på hvor morsom og spennende den leken var i forhold til den idiotiske fotballen!», sa han – og slo i bordet til journalisten.

«Vi spilte også på bekkelokkene, som var av tre og godt oppfliset. Det var strengt forbudt og vi fikk konstablene etter oss. Kjølen, skulle jeg si.»

«Ja, og så gikk vi på småski om vinteren. En herlig sport. Og på skøyter. På et vann i Solheimsviken. Undertiden på Skomakerdiket, men det lå litt langt borte for oss på Nygårdshøyden.»

Men som bergenser følte Øverland seg ikke.

«Kan ikke si det. Jeg føler meg bare som nordmann. Men Bergen er en vakker by. Oslo er trist og stygg. Men jeg har funnet meg til rette her. Særlig etter at jeg kom tilbake fra fangeskap i Tyskland», fortalte han.

Bergensernes lynne karakteriserte Øverland som «en art glad utadvendt livlighet». Ikke dum, den!

Legg igjen en kommentar

Filed under Bergen

Legg igjen en kommentar

